Featured
Table of Contents
‘Zorg voor ruimte en terrasjes, organiseer straattheater en betrek verenigingen en instellingen uit de stad bij de organisatie.’ Gemeenten hebben volgens de VIE-directeur een sturende rol, samen met de exploitanten en kermisbonden. De inrichting moet niet worden overgelaten aan een van de grote kermisorganisatoren, vindt Strouken. ‘Zij denken vooral aan de portemonnee.
Gemeenten moeten zelf iemand aanstellen in plaats van het over te laten aan geldwolven.’ Veel kermissen hebben het moeilijk. Sommige gemeenten laten de organisatie aan de markt. In de afgelopen 15 tot 20 jaar zijn er circa 300 à 400 kermissen opgeheven. Een mogelijke oorzaak is de gemeentelijke herindeling van de afgelopen jaren, aldus de kermisbonden.
Vooral de kleine kermissen hebben het moeilijk als de gemeente zich terugtrekt, zegt voorzitter Nicole Vermolen van de BOVAK, de nationale bond van kermisbedrijfshouders. Ze mist bij te veel gemeenten een specifiek kermisbeleid. Moeten gemeenten zelf kermissen (blijven) organiseren of dat overlaten aan private partijen? Volgens een schatting van de BOVAK wordt zo’n 60 procent van de kermissen georganiseerd door de gemeenten en 40 procent door ‘de markt’.
Afgelopen februari tekenden de Westfriese gemeente en de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen (SBNK) een samenwerkingsovereenkomst om kermissen in dorpen als Andijk en Zwaagdijk-Oost te behouden - goedkope afzetpaal. Vanaf 2012 was de organisatie van de kermissen al voor een groot deel in handen van de SBNK, tot tevredenheid van de gemeente. ‘Door de betrokkenheid en inzet van de organisatie blijven de kermissen goed georganiseerd, zijn er geen kermissen afgehaakt en hebben er niet of nauwelijks ordeverstoringen plaatsgevonden.’ Ook andere gemeenten hebben een overeenkomst met de SBNK gesloten, waaronder Hollands Kroon.
In 2012 werden er 1. 370 kermissen gehouden. Volgens het onderzoeksbureau trokken alleen al de tien grootste kermissen samen bijna zes miljoen bezoekers.
De brandveiligheid van gebouwen in de bouwregelgeving is afgestemd op het normale gebruik. Een kantoorgebouw zal dus qua brandveiligheid afgestemd zijn op het aantal werkplekken. Dit geldt voor alle soorten gebouwen/ gebruiksfuncties. In dit voorbeeld wordt verder van een kantoorgebouw uitgegaan. Als er een feest wordt gegeven in een kantoorgebouw dan zijn de belangrijkste aandachtspunten dat er meer mensen in het gebouw aanwezig zijn dan normaal.
Daarnaast is een groot deel van de mensen niet bekend met het gebouw en wordt het gebouw vaak aangekleed voor het feest. Al deze zaken leveren een extra risico op als het gaat om de brandveiligheid. Als organisator van een dergelijk feest bent u verantwoordelijk voor de brandveiligheid - goedkope afzetpaal. U moet dus zorgen voor maatregelen om de veiligheid te waarborgen.
De eisen in het Bouwbesluit zijn afgestemd op het aantal personen waarvoor een gebouw bestemd is. Heeft u een feestzaal of een café dan is het gebouw berekend op het veilig kunnen vluchten van alle personen die bij volle bezetting aanwezig zijn - goedkope afzetpaal. Bij een éénmalig (of jaarlijks) feest in een ander gebouw is dat anders.
Het is daarom van belang om een aantal zaken te controleren: Controleer of iedereen veilig kan vluchten door na te gaan of er voldoende en voldoende veilige vluchtwegen zijn. goedkope afzetpaal. Bij brand moet iedereen de ruimten snel kunnen verlaten. Het Bouwbesluit gaat uit van (minimaal) 90 personen die per minuut door een vluchtweg van 1 meter breed kunnen.
In het normale gebruik is het toegestaan dat deuren tegen de vluchtrichting indraaien aangezien er maar weinig mensen tegelijk hoeven te vluchten. Bij een feest is dat anders! Controleer de draairichting en zet zo nodig brandwachten in die in geval van een calamiteit de deuren snel openzetten. Zorg voor branddetectie in alle ruimten van het feest.
Wees voorzichtig met aankleding van het feest. Aankleding mag niet brandbaar zijn en niet nagloeien. Kies voor onbrandbaar materiaal of impregneer de aankleding met daartoe geëigend materiaal. Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld kunststof bloemdecoraties en andere losse elementen in de ruimte. Let vooral op bij aankleding aan het plafond of aan wanden.
Wilt u toch aankleding op het plafond toepassen dan zult u onder die aankleding staaldraden of bijvoorbeeld een onbrandbaar net moeten ophangen om omlaag vallen te voorkomen. Zorg voor een goede basishulpverlening. In geval van brand moet iedereen tijdig buiten zijn. Instrueer het personeel en de brandwachten hoe te handelen.
Controleer tenslotte of het gebouw ontdaan is zaken die vluchten kunnen belemmeren, zoals losliggen kabels, laaghangende versiering en rondslingerende jassen. Zorg er verder voor dat vluchtwegen vrij zijn van brandbaar materiaal en sla geen verpakkingsmateriaal op in vluchtroutes. Controleer dit voor het feest en maak afspraken om dit gedurende de avond nog enkele keren te doen.
In een aantal gemeenten wordt gewerkt met een evenementenvergunning, maar deze zijn feitelijk bedoeld voor feesten buiten gebouwen. goedkope afzetpaal. Informeer bij twijfel wat in uw gemeente van toepassing is. De meeste gebouwen die geschikt zijn om een feest van enige omvang in te geven vallen onder de melding brandveilig gebruik. Al vanaf een gebouw bedoeld voor meer dan 50 personen moet een dergelijke melding worden gedaan.
De melding is gericht op het normale, dagelijkse gebruik maar biedt ook ruimte voor incidenteel gebruik. Wordt een sporthal bijvoorbeeld een paar keer jaar gebruikt voor een groot feest dan dient dit bij de melding te worden aangegeven, inclusief de extra voorzieningen die worden getroffen voor dat feest. Het bevoegd gezag – de gemeente – kan naar aanleiding van de melding aanvullende eisen stellen aan het doorgaan van de feesten.
Met name als u feesten organiseert in combinatie met overnachtingen – zoals bijvoorbeeld bij de scouting – zal er al snel een controle door de gemeente volgen. U kunt een melding brandveilig gebruik doen via het Omgevingsloket online. Niet altijd valt u onder de meldingsplicht: een klein kantoor waar een personeelsfeest met aanhang wordt gehouden zal bijvoorbeeld niet gemeld worden of bekend zijn bij de gemeente.
Een aantal gemeenten werkt ook bij feesten en evenementen in gebouwen met een evenementenvergunning. Vraag dit eventueel na bij uw gemeenten. Indien u een evenementenvergunning nodig heeft kunt u die aanvragen bij de gemeente. Naast de gegevens die ook voor de melding brandveilig gebruik nodig zijn heeft u meestal een beschrijving van de hulpverleningsorganisatie nodig voor het verkrijgen van de vergunning.
Door de BIO-maatregelen in evenwicht te houden wordt een brandveilig gebouw verkregen. Maak daarom altijd een goede analyse van het gebouw, de installaties en het gebruik van het gebouw. Wijzigt er een onderdeel, kijk dan of de andere onderdelen moeten moeten worden aangepast. Hiervoor is beschreven waar u aan moet denken als het gaat om de veiligheid van bezoekers van uw feest of evenement. .
Naast het gebouw en de aankleding van het gebouw is ook het gedrag van bezoekers van grote invloed op de brandveiligheid. Bij branden in het verleden waren regelmatig de bezoekers of de acts die optraden de oorzaak van de brand (goedkope afzetpaal). Instrueer bezoekers en acts dus goed over wat wel en niet is toegestaan.
Een evenement organiseren kost veel tijd en geld. We hebben in 2020 ondervonden wat de impact kan zijn van een klein virus op de gehele event sector. . In 2021 is de situatie beter maar nog steeds onvoorspelbaar. Event organizers weten pas op het laatste moment of ze voldoen aan de regels met het risico dat ze een groots opgezet festival moeten afblazen.
Ben je op zoek naar een in 2021? Dan hebben we meerdere oplossingen voor je waaronder pinautomaten, kassasystemen en cashless betalen. Hoe dat werkt, lees je op deze pagina. De eerste in 2021 die wel door konden gaan waren kermissen. Niet allemaal en niet overal, maar er bleken oplossingen te bedenken om grote aantallen bezoekers te verwelkomen tijdens dit evenement.
Het was voor velen hun eerste uitje sinds de lockdown in 2020. Er waren bezoekers op de kermis die deden alsof COVID-19 niet bestond, andere kermisgangers waren meer op hun hoede en probeerde afstand te bewaren. Het verrichten van bleek een uitdaging te zijn (goedkope afzetpaal). Aansluiten bij de om een muntje te halen, geld uit de halen voordat je het kermisterrein op loopt of bij een standhouder met een mobiel pinautomaat.
Voor event organizers is het goed nieuws dat kermissen in Nederland goed verlopen zijn zonder “super spreader events”. Dit kan namelijk een positief effect hebben op verdere versoepelingen. goedkope afzetpaal. De restrictie van eendaagse festivals en een maximaal aantal bezoekers werpt een hoge drempel op voor . Je kunt niet zomaar van 3 dagen en 50.
Als je denkt dat Corona nu écht bijna voorbij is en dat we terugkeren naar het ‘normale’ leven dan ben je als ondernemer geen lang leven beschoren. Het is verstandiger om de organisatie te stroomlijnen, te optimaliseren op basis van risico management. En dat vereist omdenken. zijn van groot belang.
Het komt nog steeds voor dat een evenement tot in de puntjes gecoördineerd lijkt te zijn, terwijl er buiten het festivalterrein een lange rij voor de pinautomaat staat bij het lokale winkelcentrum. Dat is niet meer van deze tijd, betalen met verfrommelde briefjes en muntjes met bierlucht ook niet trouwens.
Bij het plannen van een kassasysteem op festivals zul je eerst de verschillende transactie momenten in kaart moeten brengen. Is er bijvoorbeeld een centrale kassa bij de ingang waar iedereen langskomt? Je wilt deze handelingen zo snel mogelijk verwerken, dit is namelijk het smalste deel van de trechter. Een dat snel en foutloos werkt is dan onmisbaar (goedkope afzetpaal).
Latest Posts
Printer Offline Naar Online
Auto Opkopers - Vrijblijvend Het Beste Bod Voor Je Auto
Geconventioneerde Kinesist Kalmthout